بررسی علل تصادفات سالمندان ناشی از آسیب‌های ترافیکی استان همدان در سال 1396

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

کارشناس ارشد مدیریت دانشگاه علوم انتظامی امین- دانشکده راهور

چکیده

زمینه و هدف: سالمندان نسبت به سایر گروه‌های جامعه در مقابل حوادث و آسیب‌های جاده‌ای و ترافیکی آسیب پذیرتر می‌باشند که متأسفانه این گروه سنی در کشورمان، ایران کم‌تر مورد توجه قرار گرفته‌اند. هدف از این مطالعه، انعکاس وضعیت سالمندان استان همدان در رابطه با آسیب‌های ترافیکی می‌باشد.
روش‌شناسی: پژوهش حاضر یک مطالعۀ توصیفی -مقطعی است و از طریق جمع‌آوری اطلاعات آماری مرکز پزشکی قانونی استان همدان در سال 1396 تهیه گردیده است.  با استفاده از چک لیستی، ویژگی‌های دموگرافیکی، مکان، زمان حادثه و غیره گردآوری و در نهایت با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: در این مطالعه 2/77 درصد فوت شدگان، سالمند مرد بودند. 65 % از تصادفات در سالمندان با سن 70-60 سال اتفاق افتاده بود. از نظر وضعیت متوفی در هنگام حادثه هم اکثر سالمندان عابرین پیاده (55/0 %) بودند. درخصوص وضعیت متوفیان از لحاظ محل حادثه، 47% مرگ و میر در حوادث برون شهری رخ داده است.
نتایج: با توجه به درصد بالای فوت در بین مردان، عابرین مسن و از طرفی روند افزایشی جمعیت سالمندان، انجام برنامه‌های آموزشی و پیشگیری در این گروه سنی حائز اهمیت می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The study of the causes of accidents of the elderly deaths due to road traffic injuries died in Hamadan Province in 2017

چکیده [English]

Introduction: Elderly people are more vulnerable to road accidents and traffic accidents than other groups of society. Unfortunately, these age groups in Iran have been less considered. The purpose of this study was to reflect the health status of the elderly in Hamedan Province in relation to traffic injuries.
Materials and Methods: This is a descriptive -sectional study. Data was collected by collecting statistical information from Hamedan Medical Center in 2017. Using checklist, demographic characteristics, location, incident time, etc., were analyzed and finally analyzed using SPSS software.
Results: In this study, 77.2% of the dead were male. 65% of accidents occurred in elderly people aged 70-60 years. The status of the deceased at the time of the incident the majority of elderly were pedestrians (55/0%). In the case of the death of the deceased in terms of the location of the incident, 47% of deaths occurred in extra-urban accidents.
Conclusion: Considering the high death rate among men, older pedestrians and the increasing number of elderly people, it is important to conduct educational programs and prevent in this age group.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Elderly mortality
  • Traffic injury
  • Accidents
  • Hamedan Province
1.قدیرزاده، محمدرضا.، فدای وطن، رضا.، اکبری کامرانی، احمدعلی، دواتگران، کیوان.، هاشمی نظری، سعید.، میرترابی، داود. (1391). وضعیت مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی در سالمندان ایرانی طی سال های 1385 تا 1387. مجله سالمندی ایران، سال 7، شماره 23.

2.گرگین، لیدا.، سالاری لک، شاکر.، خراسانی، داوود.، احمدی، نجف. (1390). ویژگی های جمعیت شناختی عابران متوفی ناشی از آسیب های ترافیکی استان کردستان طی سال های 83 تا 88. مجله علمی پزشکی قانونی، شماره 63، دوره هفدهم، 188-183.

 

3.Akbari, A., Taghavi, M. (2002). Epidemiology damage caused by external causes (accidents) in Iran. 1, editor: fekrat.

4.Akköse, A.S., Bulut, M., Fedakar, R., ÖzgÜrer, A., Özdemir, F. (2006). Trauma in the elderly patients in Bursa. Ulus Travma Acil Cerrahi Derg; 12 (3): 230-234.

5.Binder, S. (2002). Injuries among older adults: The challenge of optimizing safety and minimizing unintended consequences. Injury Prevention; 8 (Suppl IV): iv2-iv4.

6.Gheysarian E. (2009). A research on social and economical aspects of elderly in Iran. Journal of Population; 69 (7): 1-28.

7.Hasan Pour, S.H., Mirbaha, B., Zanganeh Ranjbar, P. (2012). Evaluation of defection of cross-traffic pedestrian. Rahvar Studies Quarterly; 17(9):133-59.

8.Hashemi Nazari, S., Kazemian, M., Hosseini, F. (2011). Trend Of Five Years Traffic Accident Mortality In Khuzestan Province ( 2006-2010). Scientific Journal Of Forensic Medicine;17 ( 2(62)):123-9.

9.Jacobs, D.G. (2003). Special considerations in geriatric injury. Curr Opin Crit Care; 9 (6): 535-539.

10.Legal Medicine Organization,” Statistics of deaths from traffic accidents”,between2010-2012 emerginfect (serial online) from:http//www.Imo.ir/pdf Available . cifeg 2013 jun 6; (24 screen).

11.Mobaleghy, M., Molanaie, N. (2002). deaths from motor vehicle crashes in patients admitted to hospital accident in 2001 in Sanandaj. Kurdistan University of Medical Sciences; 20(5): 60-5. (Text inPersian).

12.Moradi, S., Khademi, A., Taleghani, N. (2003). A Epidemiologic survey on pedestian death due to traffic accident in Iran. scientific Journal of Legal Medicine; 9(30) 30: 75 (Persian).

13.Naghavi, M. (2003). Mortaliti in 18 proviences in Islamic republic of iran2001, Iran, Tehran. deputy of health ministry of health and, medical education.171-73 (Text in Persian)

14.National Highway Traffic Safety Administration. (2007). Traffic safety facts 2007 data (pedestrians).

15.Peden, M., Scurfield, R., Sleet, D., Mohan, D., Hyder, A.A., Jarawan, E., et al. (2004).  (Eds.). World report on road traffic injury prevention. Geneva: World Health Organization.

16.Pudelek, B. (2002). Geriatric trauma: Special needs for a special population. AACN Clin Issues; 13 (1): 61-72.

17.Preusser, D.F., Williams, A.F., Ferguson, S.A., et al. (1998). Fatal crash risk for older drivers at intersections. Accid Anal Prev; 30: 151–9.

18.Roberts, I., Mohan, D., Abbasi, K. (2002). War on the roads. BMJ; 324: 7-8.

19.Rostami, K.h., Rezai, H. (2001). Epidemiological investigation of accidents resulting in death in Ardabil Province from April 2001 to March 2001. Journal of medical sciences; 53(15): 371-86. (Text in Persian)

20.Safizadeh, H., Habibi, H., Zahmatkesh, R., Samari, M. (1392). Epidemiology elderly die of accidents in the Kerman during the year (88-85). Journal of Iran Aging, spring; 8(24) (Persian).

21.Sheriffdom, H.R., Nakhaee, S. (2001). reviewed 8000 patients admitted to Shohada hospital epidemiology of tuberculosis in 1999 in Khorramabad. The Journal; 9(3):1-3. (Text in Persian).

22.Shuai, A.N., Jin-jun, Z., Pei-xun, Z., Xiao-feng, Y., Yu-hui, K.,Yan-hua, W., Zhen-wei, W., Bao-guo, J. and Tianbing, W. (2013). Prehospital road traffic injuries among the elderly in Beijing, China: data from the Beijing Emergency Medical Center, 2004–2010 Chinese Medical Journal; 126 (15).

23.Sigh, Y.N. and et al, (2005). An epidemiological study of road traffic accident victims in medicoleGal Autopsies Jiam ; 27 (3) ; 166-169

24.Siram, S.M., Sonaike, V., Bolorunduro, O.B., Greene, W.R., Gerald, S.Z., Chang, D.C., et al. (2011). Dose the pattern of injury in elderly pedestrian trauma mirror that of the younger pedestrian? J Surg Res; 167 (1): 8-14.

25.Training Guide Integrated care Comprehensive elderly special medicine. Department Health- Office of Family Health Population. (2009). Tehran: Ministry of Health and Medical Education, Department Health- Office of Family Health Population; (Persian).

26.Wong, Z.H., Chong, C.K., Tai, B.C., Lau, G. (2009). A review of fatal road traffic accidents in Singapore from 2000 to 2004. Ann Acad Med Singapore; 38(7): 594-596.

27.Yazdani Cherati, J., Baseri, E., Ghadami, M . (2012). Mapping of Mortality Rate in Suburban Accidents, Mazandaran Province 2007-2010. Mazandaran Univ Med Sci; 22(97): 50-8.